tel.:721590274
tel.:697791363

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń

Nawigacja: Home / Diagnostyka / Najczęstsze przyczyny uszkodzeń

Duża prędkość obrotowa wirników, wynosząca 40 000 - 200 000 obr./min. oraz wysoka temperatura spalin dochodząca do 900 C° sprawiają, że turbosprężarka jest zespołem bardzo czułym na wszelkie odstępstwa od przyjętych warunków eksploatacyjnych. Bardzo rzadko zdarza się, aby przyczyną awarii turbiny były czynniki wewnętrzne czyli wady produkcyjne. Olbrzymia większość uszkodzeń jest efektem czynników zewnętrznych. Toteż przed zamontowaniem kolejnej turbosprężarki bardzo ważne jest ustalenie źródeł awarii, aby zapobiec ponownemu uszkodzeniu turbiny.
 
Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarki to:

1. Zanieczyszczony olej silnikowy.

Brudny olej może powodować występowanie głębokich rys na łożyskach. Aby uniknąć tego typu uszkodzeń należy stosować olej i filtry wysokiej jakości. Ponadto należy je wymieniać regularnie zgodnie z zaleceniami producenta samochodu oraz po każdej naprawie turbosprężarki.

Awarie związane z zabrudzonym olejem, mogą być spowodowane przez:
  • zaniedbanie terminowej wymiany oleju;
  • zniszczony, zużyty lub niskiej jakości filtr oleju;
  • zużycie silnika (często silniki nadające się do remontu kapitalnego);
  • niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju;
  • niską jakość oleju.
2. Zanieczyszczenie w układzie dolotowym i wydechowym.

Zdarza się, że obcy materiał wpada do korpusu wydechowego lub ssącego turbiny powodując uszkodzenia wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora. Zanieczyszczenia w układzie dolotowym i wydechowym powstają w efekcie niesprawnego funkcjonowania tych układów jak i podczas montażu turbosprężarki. Sól lub piasek, jak również wszelkie zabrudzenia i zanieczyszczenia odbijając się od ścian sprężarki, mogą doprowadzić do całkowitego uszkodzenia łopatek. Także znajdujące się w kolektorze wydechowym zanieczyszczenia np. drobinki rdzy stwarzają ogromne zagrożenie dla wirujących z dużą prędkością łopatek turbiny.
3. Przerwy w dostarczaniu oleju.

Przerwy w dostarczaniu oleju w powtarzających się krótkich okresach (4-5 sekund) powodują wypolerowanie i wypalenie powierzchni łożysk.

Awarie związane z przerwami smarowania, mogą być spowodowane przez:
  • wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem;
  • wymiana oleju i filtra oleju;
  • długi okres nie używania samochodu;
  • nieodpowiednie uruchomienie silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki;
  • niskie ciśnienie oleju z powodu złego funkcjonowania systemu smarowania;
  • rozrzedzenie oleju np. paliwem, co powoduje szybkie zużycie łożysk i wałka, poprzez zwiększenie temperatury ich pracy.
4. Niedobór ciśnienia oleju.

Znaczny niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres (powyżej 8-10 sekund) oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk powoduje w systemie łożysk turbosprężarki objawy przebarwienia widoczne na zdjęciu obok.
 
Niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju, a jego przyczyną może być:

  • zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę;
  • niesprawna pompa olejowa;
  • niski poziom oleju w misce olejowej;
  • zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu.
5. Przegrzanie.

Po tych uszkodzeniach wiele turbosprężarek nie nadaje się nawet do naprawy.
Dochodzi do utraty właściwości smarnych oleju, który zapieka się na wałku podlegając zwęgleniu i uszkadzając go bezpowrotnie. Nagromadzenie węgla (wypalony olej) jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy. Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny, a także łożysku turbiny. Zwęglony olej powoduje również zablokowanie odpływu oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie się węgla powoduje tarcie, a w konsekwencji prowadzi do zgięć i pęknięć części turbosprężarki. Możliwe jest również odrywanie się elementów łopatek od wirnika, gdy przekroczona zostanie wytrzymałość mechaniczna materiału, z którego jest wykonany.

Przyczyny przegrzania:
  • zablokowany lub zużyty filtr powietrza;
  • zbyt szybkie wyłączanie silnika po pracy;
  • złej jakości olej silnikowy;
  • zbyt rzadka wymiana oleju w silniku;
  • przedmuchy powietrza i spalin;
  • niesprawne wtryskiwacze;
  • źle zamocowany korpus turbiny;
  • niesprawny system smarowania turbosprężarki
  • niesprawny system odprowadzenia oleju (wady odpowietrzania skrzyni korbowej silnika).

Grafika: eeb.pl | Na silniku windu.org